Voor specifieke vragen over Graphic Blocks.
Door QPatrick
Had vanaf update versie 4.150 opgelost moeten zijn, maar werkt nog steeds niet als trigger.

Het is eenvoudig op te lossen met een Interval gebaseerde trigger icm weer-temperatuur
Kies Klokken + Interval gebaseerd, en zet deze bijvoorbeeld op elke 30 minuten, tussen een bepaalde tijd, bijv. 8:00-17:00
En Commando
Kies Weer - temperatuur > 22°C
Dan rolluiken sluiten. (heet bij mijn voorbeeld Garagedeur)

Gr. Patrick

Afbeelding
Door Bossieutrecht
Heb hem toch iets anders opgebouwd. Zie hieronder. Paar dagen testen, maar volgens mij werkt het.

Afbeelding

wel een vraag over een scene om de luiken ook weer automatisch te openen, zie hieronder. Luiken gaan niet open en krijg foutmelding "to many instances". Wat doe ik fout?? :shock: :x (Idee is dus dat wanneer de luiken dicht zijn deze 3u voor zonsondergang open gaan)

Afbeelding
Bijlagen
(22.63 KiB) 5 keer gedownload
Door QPatrick
He Bossieutrecht,

Geeft de 2e scene mogelijk een conflict met de eerste scene met variabele #Daypart?
Of te wel, wil de ene scene de rolluiken openen tegelijk met andere scene rolluiken sluiten?
Hoe heb je deze variabele gedefinieerd?

Mogelijk wordt ook je 2e scene in 1 minuut tijd meerdere malen geactiveerd (180 tot 179 minuten voor zonsondergang waarbij de rolluiken nog deels gesloten zijn ofwel nog niet 100% open)
Als je hier tevens een variabel aan toevoegt als voorwaarde kan de scene maar 1x geactiveerd worden.
Variabele; Rolluiken = "Open" of "Dicht"
Aan het eind van de scene verander je de variabel van "Dicht" naar "Open"
En die variabele gebruik je dan ook op dezelfde wijze maar omgekeerd in de eerste scene.

Ik weet niet of je een HC2 hebt, maar anders kun je in LUA dit voorkomen met;
if (fibaro:countScenes() > 1) then
fibaro:debug('Too many Scenes running up')
fibaro:abort()
end

Suc6
Patrick
Door Bossieutrecht
Dank voor alle tips. Ik heb btw HC lite.

Heb de scene voor het openen iets aangepast met de Daypart variabele. Variabele is opgebouwd:
- Bij zonsopgang --> Daypart is "after sunrise"
- Om 19:00 uur --> Daypart is "after sunset".

Dan komt scene voor het sluiten er zo uit te zien:
Afbeelding

Morgen weer testen maar ik verwacht dat wanneer de luiken gesloten zijn én het is na 19:00 uur de scene wordt gestart zonder problemen.
Door QPatrick
Ben benieuwd of het nu goed werkt?

Je zou eventueel ook een Virtual Device kunnen maken zodat je de rolluiken eenvoudig met een knop kunt openen en sluiten. Handig bijv. voor in het weekend als je handmatig wil bedienen.

Zo heb ik voor mijn elektrische rolgordijnen een Dag en een Nacht stand gemaakt.
Gelezen op het Blog van Home2link.nl
Staat stap voor stap heel duidelijk beschreven hoe je dat maakt. Werkt met een string dus ook op een HCL.

Grts,
Qpatrick
Door Bossieutrecht
Toch werkt het niet Qpatrick. Als ik bij de basis van de scenes blijf (en dus geen VD heb aangemaakt) blijft hij zowel bij het openen als het sluiten van de luiken een foutmelding geven: Number of instances of scene has been reduced due to exceeding limit.

Enig idee waar het fout kan gaan? Dus scene krijgt netjes een trigger op basis van de voorwaarden enkel geeft hij dan een foutmelding en voert dus niets uit...

NB: als ik de actieve exemplaren op 2 zet dan voert Fibaro de scene wel uit maar verschijnt eveneens de foutmelding.....
Door km247
Hallo allemaal,

Heb zelf het idee dat ik in mijn situatie hetzelfde probleem heb. De volgende variabele heb ik aangemaakt inclusief de temperatuur. Echter gaan de rolluiken niet dicht. Inmiddels heb ik de HC2 een week in bezit maar (nog) geen ervaring met scenes, mogelijk dat een van jullie hier kan aangegeven of dit wel juist is ingesteld.

P.s. Ik heb ik voor een ochtend variabele gekozen zodat ik in de middag de rolluik bij de tuindeur open kan doen en de scene mijn rolluik niet weer sluit.

Afbeelding
Afbeelding

KM247
Door km247
km247 schreef:Hallo allemaal,

Heb zelf het idee dat ik in mijn situatie hetzelfde probleem heb. De volgende variabele heb ik aangemaakt inclusief de temperatuur. Echter gaan de rolluiken niet dicht. Inmiddels heb ik de HC2 een week in bezit maar (nog) geen ervaring met scenes, mogelijk dat een van jullie hier kan aangegeven of dit wel juist is ingesteld.

P.s. Ik heb ik voor een ochtend variabele gekozen zodat ik in de middag de rolluik bij de tuindeur open kan doen en de scene mijn rolluik niet weer sluit.

KM247

Inmiddels het probleem zelf gevonden. Zodra ik de conditie van het weer weg laat werkt de scene naar behoren. Mogelijk een bug in de weer conditie blok?

KM247

Bypass is toch alleen bedoeld voor belastingen <[…]

Graag jullie advies: Ik heb meerdere fibaro v2 di[…]

Op zoek naar een Fibaro Shop?