Door KevinKusters
Hallo,

Ik wil enkele schakelaars (wat pulsschakelaars worden) voorzien van een Fibaro module. Twijfel alleen welke module ik moet nemen, de dimmer of de switch.

De lampen zijn voornamelijk spotjes (geen led), met de dimmer kun je, zoals de naam al zegt, dimmer ipv alleen aan/uit. Niet dat dit overal nodig is.
Voor de switch is ook een blauwe draad nodig en ook dat is nergens een probleem.

Klopt het dat de switch geen scenes kan activeren?

Waarom zou ik voor de dimmer moeten kiezen en niet voor de switch, of juist andersom?

Alvast bedankt!!
Kevin
Door QPatrick
Hallo Kevin,

Misschien wat late reactie en mogelijk heb je de keuze al gemaakt?

Allereerst moeten je lampen dimbaar zijn om lampen te kunnen dimmen.
Maar de dimmer schakelt ook niet dimbare lampen.
Dus mocht je in de toekomst je lampen vervangen, en je kiest voor dimmers, kun je er dimbare lampen in zetten.
Wel is het vermogen van de dimmer lager als de switch, met 1x2,kW of 2x1,5kW tov max 250W voor de dimmer, maar dat zal voor lampen geen punt zijn.

Met beide kun je gewoon scenes activeren.
Maak een scene en koppel die aan 1x klikken of 2x klikken etc..

Gr. Patrick
Door AvdL
Op een een of andere manier is mijn bericht verwijdert, maar die had ongeveer dezelfde strekking als het bericht van Patrick.
Het 2de bericht van de TS is ook weg.

Alleen met onderstaand ben ik het niet eens:
QPatrick schreef:Hallo Kevin,

Het klopt dat je bij de relais en switch module de parameter "scene activering" aan kunt zetten, maar de optie voor sceneactivering ontbreekt in blockscenes en LUA. Dus ik ben benieuwd hoe jij dit voor elkaar hebt gekregen.
Theoretisch kun je natuurlijk een scene activeren op een statusverandering van de uitgang, maar dat is niet ideaal.
Dubbelklik ontbreekt dan.
Door QPatrick
Hallo AvdL,

Dubbelklik ontbreekt niet.
Als je de switch aan de Fibaro Home Center toevoegt krijgt deze ook (slave) het apparaat type: Afstandsbediening.
Daar kun je een Actie zoals bijv. apparaten of scènes koppelen aan S1 en S2 voor 1x, 2x, 3x, klikken en vasthouden.

Dus je maakt een LUA scene die je zou willen activeren bij bijv. 2x klikken.
Daarna koppel je die scene aan de Switch Afstandsbediening 2x klikken.

Zo heb ik bijv. met 2x klikken dat ik alle lampen uitschakel na 30sec. op de Begane Grond (voor als ik ga slapen)
In LUA maak je voor alle lampen een fibaro:sleep(30000) en voor alle lampen een fibaro:call(ID, "turnOff")
En koppel je daarna de scene aan de Switch apparaat type Afstandsbediening en 2x klikken.
Maar je kunt ook één voor één de apparaten (lampen) koppelen aan de Switch Afstandsbediening 2x klikken.

Het klopt dat je niet in een blokscene de switch als trigger kan gebruiken.
Maar ik kan zo even niet bedenken wat op bovenstaande methode niet mogelijk zou zijn?

Gr. Patrick
Door QPatrick
Even aanvullend.

Uiteraard schakelt ook je lamp als je 2x klikt.

Wil je dat niet, dan kun je misschien de S2 gebruiken van de Double Switch (net zo duur als de single Switch) als die niet op een lamp is aangesloten, maar heb je wel een dubbele wandschakelaar nodig.

En anders is de Fibaro Button de ideale oplossing. Die is er voor gemaakt om scenes te activeren.

Gr. Patrick
Door Devian
AvdL schreef:Op een een of andere manier is mijn bericht verwijdert, maar die had ongeveer dezelfde strekking als het bericht van Patrick.
Het 2de bericht van de TS is ook weg.

Alleen met onderstaand ben ik het niet eens:
QPatrick schreef:Hallo Kevin,

Het klopt dat je bij de relais en switch module de parameter "scene activering" aan kunt zetten, maar de optie voor sceneactivering ontbreekt in blockscenes en LUA. Dus ik ben benieuwd hoe jij dit voor elkaar hebt gekregen.
Theoretisch kun je natuurlijk een scene activeren op een statusverandering van de uitgang, maar dat is niet ideaal.
Dubbelklik ontbreekt dan.

Offtopic, er is inderdaad een deel van berichten verloren gegaan wegens het terugplaatsen van een eerdere backup, helaas heb ik niet kunnen inzien wat verloren is gegaan maar de doel van de werkzaamheden die wegens een fout het terugplaatsen van een backup noodzakelijk maakte (installatie van SSL certificaat voor de website) is gelukkig uiteindelijk wel succesvol geïnstalleerd.

Onze excuses hiervoor :(

Ik ben helemaal nieuw op het gebied van Domotica, […]

Bypass is toch alleen bedoeld voor belastingen <[…]

Graag jullie advies: Ik heb meerdere fibaro v2 di[…]

Op zoek naar een Fibaro Shop?